Retorik

Retorik er kommunikation. Men der er nogle centrale begreber, der gør retorikken til en særlig kommunikationsdisciplin.

Når jeg arbejder med retorik, hvad end det er pædagogen der skal styre en børneflok eller sælgeren skal holde en præsentation, er arbejdet altid funderet i de retoriske redskaber, der kan hjælpe med at gøre kommunikationen hensigtsmæssig, effektiv og målrettet.

Jeg har skrevet lidt om retorikkens vigtigste begreber herunder:

Først og fremmest er retorik intentionel . Når du siger eller skriver noget, gør du det med en intention, f.eks. har du intentionen om at informere nogen om noget eller få nogen til at ændre mening om en sag. Overordnet set er der tre kategorier af intentioner: at informere, at bevæge eller at behage. De tre kategorier overlapper hinanden i det uendelige. Men det vigtigste for en hvilken som helst form for kommunikation er, at du har gjort dig klart hvilken intention du har med det du vil sige eller skrive. På den måde kan du arbejde med at sige det på den bedste måde, så dit budskab fremstår klart og tydeligt.

Retorik er også en situationel kommunikationsdisciplin. Det betyder, at man i arbejdet med sin kommunikation tager hensyn til, hvilken situation f.eks. talen eller artiklen befinder sig i. I overvejelserne om kommunikationssituationen er der som udgangspunkt tre faktorer at tage hensyn til. Den første er Det påtrængende problem. Det påtrængende problem er din intention. Hvorfor vil du sige noget? Skal du informere dine medarbejdere om en kommende fyringsrunde, eller skal du takke dine gæster for de mange flotte bryllupsgaver? Den næste faktor er dit publikum. Hvem er de, og hvorfor skal de lytte til dig? Det er her, alt det med målgrupper kommer ind. Hvis du er sælpasser og skal fortælle en skoleklasse om sæler, duer det ikke at bruge en masse fremmedord og begreber de ikke kender. Her må du tilpasse din kommunikation, så målgruppen forstår den og er med dig hele vejen. Den tredje faktor, du skal tage hensyn til i kommunikation, er de tvingende omstændigheder. Det er alle de udfordringer, din kommunikation har. Hvis du har skrevet en artikel til et magasin, har du ikke kontrol over hvem der læser den eller hvornår de læser den. Et andet eksempel kunne være, at du skal holde tale, men let bliver nervøs. Så er det en tvingende omstændighed, der er en udfordring i situationen.

For de nørdede: de tre kategorier af intentioner er Ciceros begreber Docere, Movere og Delectare. De situationelle aspekter er snuppet fra Lloyd F. Bitzers “Den retoriske situation”.